Najnowocześniejszy most w Polsce otwarty
9 lutego 2016 r. miało miejsce oficjalne oddanie do użytku błażowskiego mostu, który został wybudowany w ciągu ulicy Partyzantów. W uroczystości otwarcia udział wzięli m. in.: wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, dziekan dekanatu błażowskiego ks. Jacek Rawski, marszałek podkarpacki Stanisław Kruczek, starosta rzeszowski Józef Jodłowski, przedstawiciele Politechniki Rzeszowskiej, przedstawiciele Mostostalu Warszawa, starostowie, burmistrzowie, wójtowie, radni Rady Powiatu Rzeszowskiego i Rady Miejskiej w Błażowej, licznie zaproszeni goście oraz mieszkańcy naszej gminy.
Budowa pierwszego polskiego mostu z kompozytów FRP – film dokumentalny
Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP w dwie minuty
Wszystkich zaproszonych gości powitał starosta rzeszowski Józef Jodłowski. Burmistrz Błażowej Jerzy Kocój który wyraził dumę z nowoczesności obiektu na skalę światową nie krył zadowolenia z faktu, że tak innowacyjny obiekt powstał w naszej gminie. Podziękowała wszystkim, którzy przyczynili się do lokalizacji tej inwestycji w Błażowej na czele ze starostą rzeszowskim Józefem Jodłowskim. Docenił również wagę i ogromną potrzebę powstania tej inwestycji. – Wierzę, że most będzie służył mieszkańcom długie lata- powiedział burmistrz.
Dokonano uroczystego przecięcia wstęgi, a akcentem kończącym uroczystość było poświęcenie mostu, którego dokonał ks. dziekan Jacek Rawski.
Podczas konferencji, która miała miejsce w dalszej części uroczystości, głos zabrał starosta rzeszowski Józef Jodłowski, burmistrz Błażowej Jerzy Kocój, przedstawiciele Mostostalu Warszawa i Politechniki Rzeszowskiej, którzy w interesujący sposób opowiedzieli o budowie mostu i zastosowanych rozwiązaniach podczas prac nim.
Budowa nowej przeprawy przez rzekę Ryjak ruszyła w lipcu 2015 r. w ramach programu „Demonstrator+”. Nowoczesny most zastąpił stalowo – drewnianą przeprawę z 1958 r., która nie spełniała współczesnych wymogów i z powodu złego stanu technicznego konieczne było ograniczenie nośności do 15 ton. Gmina od dawna zabiegała o rozwiązanie komunikacyjnych problemów w tym miejscu.
W ramach projektu badawczego „Com-bridge” konstrukcja została wykonana przez konsorcjum Mostostal Warszawa z udziałem firmy Promost Consulting oraz naukowców z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Rzeszowskiej. Inwestycję wsparło też grantem Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Poszczególne etapy projektu były realizowane w Warszawie, Rzeszowie i w Błażowej.
Most z kompozytów FRP swą wyjątkowość zawdzięcza materiałom z których został wykonany, czyli włóknom szklanym i węglowym otoczonym przez syntetyczną żywicę, które do tej pory były wykorzystywane w przemyśle lotniczym, kosmicznym i motoryzacyjnym. Unikatowym rozwiązaniem było również wykonanie z kompozytów zbrojenia betonowej płyty pomostowej.
Nowatorskie rozwiązania wykorzystane podczas prac sprawiły, że kompozytowa konstrukcja z której wykonano most, jest trwalsza niż standardowe obiekty ze stali i betonu, gdyż nie ulegnie korozji. Poza tym znacznie skróciło to czas budowy, a wykonane elementy były łatwiejsze w montażu. Pomimo niskiego ciężaru parametry wytrzymałościowe mogą nawet przewyższać wytrzymałość stali – nośność nowego mostu kompozytowego wynosi 40 ton. Niekonwencjonalne materiały użyte do budowy mostu są szansą na to, że mostu w przyszłości np. nie trzeba będzie ani malować, ani naprawiać, dzięki czemu staje się on tańszy w utrzymaniu – według szacunków wykonawców, most będzie można eksploatować bez ponoszenia dodatkowych kosztów nawet 75 lat.
O tak dużym rozgłosie medialnym nowo otwartego mostu zadecydowała długość jego belki. Mostostal Warszawa S.A. – główny wykonawca demonstracyjnego mostu, od lat jest pionierem w zakresie wprowadzania innowacji w budownictwie. Obecnie na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji. W Polsce jest to pierwszy most drogowy wybudowany w takiej technologii. Posiada rekordową pod względem rozpiętości przęsła konstrukcję, która wynosi 21,0 m.
Kilka praktycznych informacji o nowym moście w Błażowej
Most zlokalizowany w ciągu drogi powiatowej 1441 R został zbudowany z 4 belek wykonanych z kompozytów FRP. Każda z belek ma 22,0 m długości i waży 4100 kg. Rozpiętość teoretyczna wynosi 21,00 m, szerokość płyty pomostowej jest równa 10,40 m, z czego na jezdnię z dwoma pasami ruchu przeznaczono 6 m szerokości. Nośność obiektu „B” wg PN-85/S-10300.